Az emésztésjavító ételkombináció szabályai

712
HOZZÁSZÓLÁS:

Alapszabály: az egyszerű ételt könnyebb megemészteni

Kezdjük az evést a legnagyobb fehérjetartalmú étellel!

A legnagyobb fehérjetartalmú ételek elsőbbséget élveznek, mert bőséges gyomorsavra van szükségük a keményítőkkel és más ételekkel szemben, amelyek csak egészen kis mennyiséget használnak fel.

Nagy fehérjetartalmú ételek: a hüvelyesek, a diófélék, a magvak és az állati eredetű termékek. Ha keményítők és más ételek után fogyasztjuk ezeket, nem lesz elegendő gyomorsavunk az emésztéshez.

A sós ételeket fogyasszuk a más ízű táplálékok előtt!

Amennyiben a leves sós, valamint magas fehérje- és enzimtartalmú élelmiszer, például miszó vagy szójaszósz van benne, amely elindítja és serkenti az emésztést, először ebből együnk egy keveset.

A sós étel azért előzi meg a többit, mert erőteljesen leszálló (jin) tulajdonsága miatt leereszkedik a gyomor aljára, ahol a gyomornedveket a többi étel emésztésére serkenti. Amennyiben az étkezés végére hagyunk egy kevéske sós ételt, például savanyúságot vagy sózott szilvát, az segít rendet tenni a káoszban, amelyet a túlevéssel és a sokféle étel vegyítésével okoztunk a gyomrunkban.

A hagyományos kínai gyógyászat szerint a kimerült gyomorban az egyébként lefelé szálló energia – böfögés, hányás vagy gyomorégés kíséretében – „felfelé” törekszik, ilyenkor a só segíthet megfordítani ezt az állapotot, bár ha túl sok van belőle, az tovább rontja a helyzetet.

A hüvelyeseket például nemcsak azért kellene a gabonák előtt fogyasztani, mert nagy a fehérjetartalmuk, hanem mert általában sósabban készülnek az ízletesség és az emészthetőség kedvéért.

A fehérje és a keményítő a zöld színű, keményítőmentes zöldségekhez illik a legjobban!

A zöld színű zöldségek a fehérjéhez és a keményítőhöz illenek legjobban, mindazonáltal, az egészséges emésztésű embereknél ritkán fordul elő, hogy a fehérjét szétválasztják a keményítőtől, és előtte fogyasztják el a zöldekkel, valamint a keményítőmentes növényekkel együtt.

Bár kétségtelenül hasznos lehet az efféle elkülönítés, ha fehérjét, keményítőt és zöldeket egy étkezésen belül fogyasztunk, kezdjük az étkezést a fehérjével, és az emésztés érdekében együnk mellé bőven zöldeket.

Tekintetbe kell vennünk a fehérje- és a keményítőtartalmú ételek viszonyát is, mert a fehérje és a keményítő együtt emészthetősége az arányuktól függ. A tömény fehérje sokkal könnyebben emészthető viszonylag kis adagokban. Az emberek többsége például jobban megemészti azt a bab-gabona ételt, amelyben a bab és a gabona aránya legfeljebb egy a kettőhöz, noha tanácsos alacsonyabb szinthez, egy a héthez közelíteni az arányukat.

A fehérjéhez hasonlóan a keményítő is jól vegyíthető zöld színű és keményítőben szegény zöldségekkel, és kevésbé jól a többi keményítővel, mivel minden egyes keményítő némiképp eltérő emésztési környezetet kíván.

Az lenne az ideális, ha egy étkezés alkalmával mindössze egyetlen keményítőt fogyasztanánk, bár az egészséges emberek többsége elvisel két gabonafélét vagy egy gabonát és egy másik, keményítőtartalmú zöldséget. Egy rozskenyérből és céklából – két keményítőből – álló étkezés tápértéke és emészthetősége nem javul számottevően, ha a kenyérben egy másik gabona, például búza is van, mivel a két gabona rosszabb felszívódása miatt nem érvényesülnek a búza tápanyagai – Ez a megállapítás különösen az átlagosnál renyhébb emésztésű emberek esetében igaz.

A gyümölcsöt és az édességet fogyasszuk magában, esetleg kis mennyiségben az étkezés végén!

A gyümölcs és a tömény édesítők szénhidrát-szerkezete viszonylag egyszerű, ezért más étellel társítva jellegzetes problémát okoznak. Étkezés alkalmával ezeket emésztjük először, hajlamosak rá, hogy kisajátítsanak minden emésztőfunkciót – A többi tápanyag meg csak vár és erjed.

A gyümölcsök és az édesítők elegyednek legrosszabban a keményítővel és a fehérjével – Zöld színű növényekkel való kombinációjuk már nem teljesen elvetendő.

A táplálkozási szakemberek többsége például úgy gondolja, hogy a fejes saláta és a zellerszár elősegítheti a gyümölcsök és az egyszerű cukrok emészthetőségét.

Fehérjéből és keményítőből álló étkezés esetében azt javasoljuk, hogy a gyümölcs vagy a desszert maradjon az étkezés végére, és előzze meg mondjuk egy nagy adag zöld leveles saláta.

712
HOZZÁSZÓLÁS:
loading...

Hozzászólások |

Összesen eddig
0

És te mit gondolsz erről?
Neked mi a véleményed a témáról?

Szólj hozzá

| Mondd el a véleményed

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöljük.

 

<strong>Válogatott</strong> készítmények a gyomor + a bélrendszer problémái esetén!
Válogatott készítmények a gyomor + a bélrendszer problémái esetén!
<strong>Válogatott</strong> készítmények a gyomor + a bélrendszer problémái esetén!
Miért jó ha regisztrál?

Első kézből értesülhet új terápiákról gyógymódokról!

Első kézből értesülhet akciós vásárlási ajánlatokról!

Login



Elfelejtette jelszavát?
Regisztráció! [ bezár ]
Miért jó ha regisztrál?

Első kézből értesülhet új terápiákról gyógymódokról!

Első kézből értesülhet akciós vásárlási ajánlatokról!

Felhasználó létrehozása!



Már regisztrált? Jelentkezzen be! [ bezár ]

Elfelejtette jelszavát?


[ bezár ]